Strona główna Portalu >>> newsy >>> PETER_PAKESCH
Peter Pakesch - Spatial Perception. Complexities and Contradictions of the Museum Architecture

    Dzień po wizycie Colina Fourniera, do Krakowa zawitał Peter Pakesch Dyrektor Artystyczny jednego z największych kompleksów muzealnych w Austrii, Landesmuseum Joanneum w Grazu, którego częścią jest nowo otwarty Kunsthaus Graz. Kontynuował on opis galerii, rozwijając ten temat o możliwości prezentacji sztuki w tak oryginalnym budynku jakim niewątpliwie jest Kunsthaus Graz.

Zapraszamy do oglądania zdjęć

 
by Kazek K
|
29-02-04
|
skomentuj artykuł
|
wyślij artykuł
|
wydrukuj artykuł
 

       W swym wykładzie, a dokładnie w jego pierwszej części Peter Pakesch skupił się nie tylko na budynku Kunsthaus ale także całym mieście, kontekście i jego analizie architektonicznej. Otóż Graz jest punktem gdzie stykają się bardzo niepowtarzalne kultury - włoska, bałkańska oraz węgierska. Przez takie zróżnicowanie sztuki Graz jest od wielu lat otwarty na wszelkie rodzaje architektury. Do tego dochodzi fakt, iż większość instytucji w tym mieście zlokalizowana jest w starym budownictwie. Daje to dodatkowy bodziec do poszukiwań nowych form. Stąd też od wczesnych lat 60' władze, mieszkańcy i architekci interesują się sztuką współczesną i są na nią bardzo otwarci. Mimo to minęło wiele lat, zanim zdecydowano się na taką inwestycję. Dopiero trzeci konkurs wyłonił tak dojrzałą (wg Pakescha) koncepcję, która została zaakceptowana przez jury konkursowe.

       Peter Pakesch podkreśla rolę fasady budynku i jej multimedialność - ważność budynku w tkance miejskiej. Wspomina o zaproszeniu do projektu twórców z Niemiec, którzy mieli zająć projekcjami elewacji.
Jednakże z uwagi na swoją funkcję (dyr. artystyczny) nasz wykładowca bardzo szybko koncentruje się na wnętrzach muzeum. Peter Pakesch przede wszystkim zwraca naszą uwagę na indywidualizm pomieszczeń Kunsthaus Graz i ich różnicę od tradycyjnych muzeów. Pojawiają się nowe definicje przestrzeni opierające się na multifunkcji jakże nowoczesnych poziomów wystawienniczych. Trudno jest według Pakescha kreować wystawy w nieortogonalnych układach pomieszczeń. Z drugiej jednak strony daje to nieskończoną liczbę możliwości działania ze sztuką, liczbę zależną tylko i wyłącznie od doświadczenia osób przygotowujących wystawę. Dana przestrzeń jest adaptowana z czasem. Kuratorzy wystaw muszą się przyzwyczaić do tak oryginalnych wnętrz wystawienniczych. Nie wszystkie wystawy muszą być udane w pełni. Podczas przygotowania każdej z prezentacji pracownicy Kunstahaus Graz będą spotykać się z nowym problemami i wyzwaniami. Mimo trudności w kreowaniu wystaw w tak indywidualnych wnętrzach Peter Pakesch uważa, że w następnych latach spotkamy coraz więcej budowli naśladujących nieortogonalne systemy pomieszczeń wystawienniczych.

       Podczas pierwszej wystawy w Kunsthaus Graz głównym problemem rozważanym przez twórców było postrzeganie sztuki. Około sto dzieł, czterdziestu artystów miało po części odpowiedzieć na pytanie jak postrzegamy sztukę - wg Pakescha jeden z największych wielopłaszczyznowych problemów. Podczas tej wystawy po raz pierwszy okazało się jak wygodne wnętrza stworzyli architekci oraz jak dużo możliwości kreacji przestrzeni wystawienniczych kryje się na dwóch poziomach Kunsthaus Graz.

       Kolejne wystawy będą się starały kontynuować problem percepcji sztuki. W najbliższym czasie będzie można oglądać wystawę Very Lutter (Inside In, do 2 maja 2004) - fotografię - odbitki kreowane w przestrzeni negatywu przedstawiające architekturę oraz związane z nią przestrzenie w tym bardzo ogromne środki transportu. Równocześnie w Kunsthaus Graz prezentowana jest 'ściana' autorstwa Sol LeWitta, swoiste zmaganie się z abstrakcją, sztukę, którą naprawdę trudno jest nazwać konstruktywizmem. Sol LeWitt storzył 70 metrowej długości ścianę, która w bardzo specyficzny sposób wiję się w pomieszczeniach Kunsthaus Graz. Instalacja, a nawet architektura, bo tak z pewnością można nazwać pracę Sol LeWitta została przygotowana specjalnie dla tego muzeum i z pewnością bardzo wpłynie na odwiedzających gości.

       Pod koniec wykładu Adam Budak dodał, iż nierozłącznym elementem Kunsthaus Graz są elementy dźwiękowe. Co jedną godzinę w promieniu 400 metrów od budynku słyszalny jest indywidualnie kreowany dźwięk, który po 5 minutach zanika tworząc wrażenie głębokiej ciszy. Jest to niezmiernie ważny element i to nie tylko według twórców obiektu - także sami odwiedzający opowiedzieli się za elementami dźwiękowymi i potwierdzili, że potęgują one wrażenie i odbiór sztuki.

**********************************

Peter Pakesch oraz Colin Fournier odwiedzili Kraków w związku z serią wykładów (z cyklu CO TO JEST ARCHITEKTURA) związanych z nową realizacją Kunsthaus w Grazu, Austria. Z uwagi na różne podejście do tej budowli (twórca - architekt oraz dyrektor artystyczny - użytkownik) usłyszeliśmy dwie bardzo ciekawe analizy samego budynku oraz procesu jego powstawania. Na koniec mieliśmy możliwość oglądnięcia bardzo ciekawego filmu pokazującego jak projektowany i budowany był Kunsthaus Graz. Podsumowaniem tych wykładów może być pytanie czy Kraków jest zdolny to takich inwestycji? Peter Pakesch odpowiedział, iż Kraków ma wielką szansę na rozwój w kierunku miasta sztuki, jednakże musi to kiedyś nastąpić. Czy jednak nastąpi?