Strona główna Portalu >>> newsy >>> PROJEKTY

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
NOW Biuro Architektoniczne & tamizo architects group

W dniu dzisiejszym prezentujemy jeden z konkursowych projektów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie - warty według nas publikacji i szerszej analizy.
Zaprezentowana koncepcja wykonana została przez - NOW Biuro
Architektoniczne - arch. Andrzej Owczarek przy współpracy z zaproszonymi architektami Tamizo Architects Group - arch. Mateuszem Stolarskim i arch. Aleksandrą Zdziechowską.

 
autor: [KK]
|
05-03-2007
|
Źródło: www.now.com.pl, tamizo. pl, autorzy

Kliknij w celu powiększenia...

Projekt 'Muzeum Sztuki Nowoczesnej' w Warszawie to obiekt, którego lokalizacja znajduje się w prestiżowym miejscu stolicy tj. na Placu Defilad, tuż przed budynkiem Pałacu Kultury i Nauki. Narzucona przez warunki konkursu lokalizacja, zmusza do odnalezienia najlepszej odpowiedzi na zadany kontekst miejsca. Działając w ściśle określonych przez Plan Miejscowy ramach zespół dążył do optymalnej konfrontacji z różnorodnymi sytuacjami z każdej ze stron projektowanego
budynku, jednocześnie próbując porządkować zastaną przestrzeń. Elegancka, prosta i wyważona forma budynku staje się tu, nie inwazyjnym dla otoczenia opakowaniem dla sztuki nowoczesnej.

Zgodnie z założeniami konkursu w projkecie tym uwzględniono wszystkie wymagane strefy oraz funcje.

  • Od ul. Marszałkowskiej zlokalizowano wąską formę-deskę budynku usługowo - biurowego z funkcjami towarzyszącymi, stanowi ona barierę od uciążliwości wynikających z intensywności przenoszonego przez nią ruchu,
  • W małym skrzydle domykającym od wschodu plac, zaproponowano otwarte patio wejściowe, tworzące przestrzenną i rytualną śluzę przed jednym z głównych wejść do właściwego muzeum. W miejscu tym zgodnie z planem zagospodarowania występują ograniczenia dla zlokalizowania obiektu kubaturowego ze względu na istniejącą infrastrukturę oraz metro.
  • Atrium jest także kulminacyjnym punktem tranzytowego publicznego ciągu przebiegającego przez budynek muzeum, bezpośrednio połączonego z dachem traktowanym również jako nowa część przestrzeni publicznej,
  • Od strony PKiN zlokalizowano masywną bryłę sali ekspozycyjnej dla wielkogabarytowych eksponatów, która koresponduje z otoczeniem, a nad nią biura administarcji muzeum oraz towarzyszące jednostki zorganizowane wokół wewnętrznych patiów,
  • Od strony parku wytworzono rodzaj wielkiej loggi miejskiej poprzez nadwieszenie brył części sal ekspozycyjnych nad przebiegającym wzdłuż elewacji ciągiem tranzytowym, ogródkami kawiarni i restauracji oraz miejscem działań w "publicznej przestrzeni miasta".

W kształtowaniu placu dążono do wyraźnego oznaczenia zbliżonej do kwadratu podstawowej formy oddzielonej od przewężenia na wschodzie i przedpola PKiN na zachodzie.
Aby zneutralizować bezpośrednią ingerencję PKiN na plac, oddzielono go od zachodniej części placu, nową horyzontalną pierzeją zbudowaną na różnicy terenu amfiteatralnymi schodami, zadaszoną sceną i szpalerem drzew.

Kształtowanie przestrzenne budynku

Oddzielona od ul. Marszałkowskiej budynkiem funkcji towarzyszących, a od strony PKiN jedyną na parterze salą ekspozycyjną przestrzeń, poprzez uniesienie nad nią reszty sal ekspozycyjnych została uformowana jako alternatywny zadaszony plac miejski z archipelagiem zlokalizowanych w nim ogólnodostępnych funkcji hall'u.
Policentryczność architektoniczna tych zespołów (Centrum Edukacyjne, Audytorium, itp. ) pozwala na różnorodne animowanie wielu form działalności w różnym stopniu zintegrowanych jak i autonomicznych. Wiszący nad tym archipelagiem świat sal ekspozycyjnych poprzez skalę rozcięć, kładek i zamknięć tworzy związany, ale oddzielny układ umożliwiający komfortową percepcję sztuki.

Funkcjonowanie

Podobne zasady dotyczą także zdecentralizowanego kształtowania elementów funkcji : jak szatnie, toalety, usługi, informacje, co jeszcze bardziej podkreśla autonomię i dowolność w rozdzielnym lub łącznym funkcjonowaniu poszczególnych elementów.
Lokalizacja i związki między grupami sal ekspozycyjnych pozwalają na różnorodne łączenie i rozdzielanie ich powierzchni oraz dowolne interpretowanie przestrzeni w zalezności od potzreb wystaw. Razem ma to stworzyć środowisko maksymalnie otwarte na różnorodność, aktywność i interpretację sztuki.

Struktura budowlana

Jako podstawowy moduł przyjęto 24 m rozpiętości pozwalającej na właściwe proporcje bezsłupowych sal ekspozycyjnych umożliwiając także "okraczenie" jednym z modułów części stacji metra. Rozpiętości te oparte o system słupów i ścian tarcz oraz belki i płyty betonowe, kablo- i strunobetonowe.
We wnętrzach i na elewacji użyto trzech podstawowych materiałów: betonu architektonicznego,szkła strukturalnego (szkło jako przegroda i konstrukcja) metalowych siatek i płaszczyzn perforowanych w formie osłaniających półprzejrzystych filtrów.

Kliknij na obrazek w celu powiększenia. . .

Kliknij w celu powiększenia...

współpraca autorska:

stud. Dariusz Ejbich (WSSiP)
mgr sztuki Filip Karolak
mgr inż. arch. Jarosław Lalek
stud. Bartosz Malinowski (WSSiP)
stud. Katarzyna Mroczkowska (WSSiP)
stud. Magda Piwowar (WSSiP)
stud. Sylwia Rywacka (WSSiP)
mgr inż. arch. Magda Wilczak

Kliknij w celu powiększenia...

NOW Biuro Architektoniczne - powstało w 1989 roku. Właścicielami biura o charakterze autorskim jest dwóch architektów: arch. Włodzimierz Nowakowski oraz arch. Andrzej Owczarek - pedagog oraz dziekan Wydziału Architektury w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi.
Od 1989 roku Biuro Architektoniczne NOW stale rozwija się i rozszerza swoją działalność projektową, a także dorobek realizacyjny. W chwili obecnej zatrudnia kilkunastu architektów i współpracuje z wieloma specjalistycznymi firamami branżowymi. Projektują m. in. budynki użyteczności publicznej, obiekty kultury, budynki przemysłowe i magazynowe, prywatne rezydencje oraz osiedla mieszkaniowe.

Strona internetowa biura: www. now. com. pl

Kliknij w celu powiększenia...

Tamizo Architects Group jest grupą projektową, której głównym polem działania jest architektura oraz architektura wnętrz. Nie zamykają się na inne dziedziny projektowe takie jak:
grafika użytkowa czy wzornictwo przemysłowe. Interesują ich przede wszystkim projekty ambitne, łączące prostotę z funkcjonalnością. Słowa 'less is more' architekta Miesa van der Rohe to ideał, do którego dążą zarówno w życiu codziennym jak i zawodowym.
Oficjalną działalność prowadzą od 2006 roku, zaś nieformalną grupę projektową tworzą od 2002 roku. W tym okresie brali udział w licznych konkursach architektonicznych, warsztatach, a także odbyli praktyki w renomowanych pracowniach architektonicznych w kraju.
W swym dotychczasowym dorobku posiadają wiele autorskich projektów, z których część została już zrealizowana.

Mateusz Stolarski
Urodzony 1 października 1980r w Łodzi. Absolwent wydziału Budownicwa, Architektury i Inżynierii Środowiska na Politechnice Łódzkiej. Projekt dyplomowy obroniony w 2004 roku, za który został nagrodzony pierwszym miejscem w konkursie Dyplom Roku - Architektura Betonowa oraz wyróżnieniem w konkursie Dyplom Roku SARP im. Zbyszka Zawistowskiego. Współzałożyciel i główny architekt pracowni architektonicznej tamizo architects group.

Aleksandra Zdziechowska
Urodzona 7 sierpnia 1980r w Łodzi. Absolwentka wydziału Budownicwa, Architektury i Inżynierii Środowiska na Politechnice Łódzkiej. Projekt dyplomowy w 2004 roku, za który została nagrodzona wyróżnieniem w konkursie Dyplom Roku - Architektura Betonowa. Współzałożycielka i główny architekt pracowni architektonicznej tamizo architects group.

Strona internetowa biura: www. tamizo. pl

Kliknij na obrazek w celu powiększenia. . .

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...

Kliknij w celu powiększenia...