Strona główna Portalu >>> newsy >>> KONKURS STUDENCKI

AKUPUNKTURA MIASTA
miesięcznik "Architektura-murator" ogłasza jubileuszową X edycję Konkursu Studenckiego

Zapraszamy do głosowania w Plebiscycie Internautów na najlepszy projekt X edycji Konkursu Studenckiego AKUPUNKTURA MIASTA na stronach internetowych "Architektury-murator"

 
autor: [KK]
|
20-04-2007
|
Źródło: architektura-murator.com.pl

Do 22 kwietnia 2007 można głosować na zaprezentowane projekty

www.architektura-murator.com.pl

Ponadto tradycyjnie zwycięzca konkursu zostanie wyłoniony przez profesjonalne jury

Już dziś zapraszamy na rozstrzygnięcie Plebiscytu Internautów, ogłoszenie wyników X edycji Konkursu Studenckiego oraz otwarcie wystawy pokonkursowej 25 kwietnia 2007 roku o godz. 13.00 w Pawilonie Wystawowym Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.


Cel Konkursu

Podnoszenie jakości przestrzeni publicznej nie musi być wynikiem kompleksowego planowania na wielką skalę podejmowanego przez władze miejskie, rząd czy inwestorów komercyjnych. Jaime Lerner - brazylijski urbanista i polityk - mówi w wywiadzie opublikowanym w "Architekturze-murator" (nr 11'2003) w cyklu Na nowy wiek o (...) prostych pomysłach, które (...) mogłyby być realizowane w praktyce, a których efekty miały być natychmiast widoczne, pomysłach niewchodzących w konflikt z założeniami planu, ale organizujących energię mieszkańców. Nazywa to akupunkturą miejską.

Każde miasto zarówno w centrum jak i na peryferiach ma obszary opuszczone, niczyje, ulegające degradacji. Jak ożywić opustoszały, omijany plac w centrum? Jak przywrócić mieszkańcom zaniedbane przestrzenie podwórek i ulic? Jak włączyć ich w proces integracji z miastem i ze sobą nawzajem, który stałby się sposobem na uzdrawianie przestrzeni najbliższego otoczenia, ale także na odzyskiwanie miejsc dotychczas pustych, zaniedbanych, niszczejących, często niebezpiecznych? Jak sprawić by ten proces był początkiem świadomego współuczestniczenia w życiu miasta i tym samym przyczynił się do ograniczania wyraźnych dziś tendencji do prywatyzacji przestrzeni miejskiej w ramach zamkniętych osiedli, centrów handlowych, strzeżonych biurowców?

Celem konkursu jest znalezienie i zagospodarowanie konkretnych terenów uśpionych czy zdegradowanych w mieście, bez względu na ich wielkość, terenów których sanacja byłaby łatwa do przeprowadzenia przez lokalną wspólnotę, organizację lub pojedynczych ludzi, i prowokowała do dalszych działań na większą skalę. Ich efektem może być wygospodarowanie i ożywienie nowej przestrzeni lub uatrakcyjnienie miejsc zaniedbanych ale bardzo uczęszczanych jak przejścia podziemne czy skwery śródmiejskie, ale także pojedyncze budynki czy ich fragmenty (na przykład: muzeum w Bilbao, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Fabryka Trzciny w Warszawie). Akupunkturę miasta można realizować w różny sposób - od projektowania elementów urbanistycznych i architektonicznych, przez stałe formy przestrzenne, instalacje czasowe, aż do działań happeningowych czy graficznych.

Jury premiować będzie rozwiązania proste, łatwe do realizacji, ale skutecznie odpowiadające na hasło miejskiej akupunktury i wpływające na trwałe lub czasowe (sezonowe) polepszenie jakości przestrzeni zarówno śródmiejskiej jak i osiedli mieszkaniowych, a także terenów zielonych, nadrzecznych, poprzemysłowych i innych.

Zakres opracowania

Elementy obowiązkowe

Plansza 1:

- sytuacja

- widok/widoki

- wybrany detal pokazujący zasadę konstrukcyjną, wykończenie i użycie materiałów (ewentualnie)

- rzut/rzuty i przekrój/przekroje

- krótki opis zauważonego problemu i sposób jego rozwiązania oraz informacja o wykorzystanych materiałach i technologiach

Skala wszystkich elementów opracowania (czytelnie podana obok rysunków) musi być adekwatna do wielkości obiektu.

Plansza 2:

- wizualizacja/wizualizacje realistycznie przedstawiające zrealizowaną koncepcję

Obie plansze w formacie 100 x 70 cm (w poziomie) muszą być wykonane na sztywnym i lekkim podkładzie (umożliwiającym ekspozycję podczas wystawy pokonkursowej), w technice dowolnej.

CD:

Do projektu należy dołączyć płytę CD z elektroniczną wersją obu plansz (w osobnych plikach) oraz fotografią makiety (jeśli została opracowana) w formacie jpg w rozdzielczości 300 dpi (rozmiar oryginalny) oraz w rozdzielczości 72 dpi (rozmiar 800 x 600 pikseli). Nazwy plików zawierać powinny sześciocyfrowy, nadany przez autora numer pracy, według wzoru: plansza_1_xxxxxx; plansza_2_xxxxxx; makieta_xxxxxx.

Elektroniczna wersja plansz i zdjęcie makiety zostanie umieszczona w Internecie na stronie www.architektura-murator.com.pl/studenci w celu przeprowadzenia głosowania wśród internautów na najlepszy projekt X edycji Konkursu Studenckiego.

Element dodatkowy

Makieta (jeśli przedmiot opracowania konkursowego pozwala na jej wykonanie):

- nie większa niż mieszcząca się w pudle o wymiarach 100 x 100 x 100 cm

- wykonana z materiałów imitujących zrealizowaną koncepcję

Terminy

- ogłoszenie konkursu: listopad 2006;

- rejestracja przebiegać będzie wyłącznie za pomocą Internetu. Na stronie www.architektura-murator.com.pl/studencii znajduje się karta zgłoszeniowa, którą należy wypełnić i wysłać. Na podany mailowy adres zwrotny zostanie automatycznie wysłana wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia karty zgłoszeniowej i numerem rejestracyjnym uczestnika. Otrzymany numer rejestracyjny należy umieścić na blankiecie przekazu pocztowego lub przelewu bankowego opłaty rejestracyjnej, wynoszącej 15 zł, wraz z dopiskiem KONKURS STUDENCKI (w rubryce TYTUŁEM).
Wpis "opłata tytułem" powinnien być uzupełniony według następującego schematu:

Konkurs Studencki/ otrzymany numer rejestracyjny (np. 089)

Wpłacenie opłaty rejestracyjnej na konto: BPHPBK S.A. Oddział w Warszawie 23 1060 0076 0000 4020 1002 8467 jest warunkiem przyjęcia rejestracji.
Dowód wpłaty należy zachować, ale nie przesyłać go na adres redakcji.

Termin rejestracji - 30 marca 2007

- anonimowe pytania dotyczące warunków konkursu należy zadawać telefonicznie, e-mailem: konkurs_studencki@murator.com.pl lub składać w redakcji do daty oddania projektu

- składanie prac konkursowych osobiście, ewentualnie pocztą kurierską, w redakcji "Architektury-murator", Warszawa, ul. Kamionkowska 45 - do 4 kwietnia 2007 roku, do godziny 18.00

- głosowanie Internautów na najlepszy projekt X edycji na stronach http://www.architektura-murator.pl/, zakładka STUDENCI, w terminie: 16-22 kwietnia 2007 roku

- ogłoszenie wyników, otwarcie wystawy pokonkursowej - 25 kwietnia 2007 roku

Skład jury

Piotr Lewicki, architekt, prowadzi zajęcia z kompozycji architektonicznej na Wydziale Architektury i Sztuk Plastycznych w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, współwłaściciel pracowni Biuro Projektów Lewicki Łatak w Krakowie - sędzia

Wojciech Małolepszy, projektant, adiunkt w Katedrze Projektowania na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie, prowadzi wykłady ze sztuki użytkowej w Katedrze Kulturoznawstwa w Szkole Wyższej Psychologii Stosowanej w Warszawie, współwłaściciel pracowni Novo Projekt - sędzia

Ewa P. Porębska, architekt, Redaktor Naczelny "Architektury-murator" - sędzia, stały członek jury

Michał Stangel, architekt, urbanista, doktorant w Katedrze Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej, prowadzi zajęcia z urbanistyki i planowania miast na WA PŚl, właściciel pracowni ARCA Biuro Projektów Urbanistyki i Architektury - sędzia

Bogna Świątkowska, dziennikarz, prowadzi zajęcia Technika pracy z mediami na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie, pomysłodawca, fundatorka i prezes zarządu Fundacji Bęc Zmiana, redaktor bezpłatnego magazynu "notes.na.6.tygodni", nieregularnika wydawanego przez Fundację - sędzia

Daniel Załuski, architekt, urbanista, adiunkt w Zakładzie Rozwoju Miasta na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, właściciel pracowni urbanistyczno-architektonicznej STUDIO DZ - sędzia referent

Biogramy jurorów

Piotr Lewicki, architekt, dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej w 1990 roku. W latach 1992-1999 asystent naukowo-dydaktyczny w Zakładzie Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego Instytutu Projektowania Urbanistycznego na Politechnice Krakowskiej. Doktorat w 1999 roku. Od 2003 prowadzi zajęcia z Kompozycji Architektonicznej na Wydziale Architektury i Sztuk Plastycznych w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Od 1995 roku wraz z Kazimierzem Łatakiem prowadzi Biuro Projektów Lewicki Łatak w Krakowie.
Najważniejsze nagrody w konkursach architektonicznych: I wyróżnienie w konkursie na pawilon polski na wystawie Expo 2000 w Hanowerze (1999), I wyróżnienie w konkursie na obiekty olimpijskie igrzysk zimowych Zakopane 2006 w Krakowie (1998), Projekt Roku 1996 za salę gimnastyczną w Gromcu koło Libiąża (1997).

Najważniejsze realizacje: budynek mieszkalny przy ul. Otwinowskiego w Krakowie (2000), akademicki budynek mieszkalny przy ulicy Grottgera w Krakowie (2000), sala gimnastyczna w Gromcu koło Libiąża (2000), wieża widokowa na górze Chełm w Myślenicach (1997). salę gimnastyczną na os. Stalowym w Nowej Hucie (1995).

Wojciech Małolepszy, projektant wzornictwa, adiunkt w Katedrze Projektowania na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie. Prowadzi wykłady ze sztuki użytkowej w Katedrze Kulturoznawstwa w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Członek Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Współwłaściciel pracowni Novo Projekt. Specjalizuje się w projektowaniu aparatury medycznej, sprzętu gospodarstwa domowego, wyrobów z tworzyw sztucznych dla (między innymi): Wamed, Cryo Flex Poland, Emar, Metro Group, Zelmer SA. Udział w wystawie "Rzeczy pospolite, polskie wyroby 1899 - 1999", DESIGN.PL 2006.

Ewa P. Porębska, architekt, redaktor naczelny miesięcznika ARCHITEKTURA-murator. Ekspert Europejskiej Nagrody Architektonicznej imienia Miesa van der Rohe 2007.

Po ukończeniu studiów architektonicznych prowadziła zajęcia dydaktyczne z projektowania urbanistycznego na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Następnie pracowała w redakcji czasopisma "Architektura". W 1991 roku, pod jej kierownictwem czasopismo to otrzymało międzynarodową nagrodę krytyków architektury. Autorka wielu publikacji na temat architektury (m.in. na łamach Detail, World Architecture), także opracowań w ramach programów badawczych Towarzystwa Urbanistów Polskich i Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. W latach 1992-94 współautorka cyklu programów dla telewizji polskiej na temat współczesnej architektury ( film "Czerwony Pałac" prezentowany był w 2004 roku ramach Sezonu Polskiego we Francji w Audytorium du Louvre w Paryżu). Współtwórca kilkunastu wystaw architektonicznych, w tym koncepcji wystawy "Warszawa. Na dzień przed" (Zachęta, 1998), Życie w ARCHITEKTURZE (od 1996 roku). Polski kurator międzynarodowej wystawy fotografii architektonicznej "Form and non-form" (wernisaż w Luksemburgu w czerwcu 2005 roku, obecnie wystawa w trakcie objazdu krajów europejskich). Autorka koncepcji i kurator wystawy "Polska. Ikony architektury" (wernisaż w Warszawie w maju 2006 roku, w Dusseldorfie w lutym 2007).

Michał Stangel, (rocznik 1977) architekt, urbanista. Doktorant w Katedrze Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Prowadzi pracownię projektową ARCA w Gliwicach. Stypendysta Fundacji Bauhaus-Dessau (2002) oraz Programu Fulbrighta w Massachusetts Institute of Technology (2005). W latach 2004-2005 pracował biurze urbanistycznym EDAW Inc., m.in. przy projektach rewitalizacji śródmieścia Nassau, zagospodarowania terenów na olimpiadę w roku 2012 w Londynie i nowej dzielnicy Dubaju. Zaproszony przez ambasadę brytyjską do udziału w programie "Crossroad for Ideas" z okazji rozszerzenia Unii Europejskiej (2004). Laureat sześciu konkursów urbanistyczno-architektonicznych.

Bogna Świątkowska, dziennikarz, pomysłodawca, fundatorka i prezes zarządu Fundacji Bęc Zmiana, specjalizującej się w prezentacji najnowszej polskiej kultury i sztuki, oraz architektury, wzornictwa i fotografii. Redaktor bezpłatnego magazynu "notes.na.6.tygodni", nieregularnika wydawanego przez Fundację. W latach 1999 - 2002 Redaktor Naczelny pierwszego popkulturalnego miesięcznika "Machina". Prowadzi zajęcia Technika pracy z mediami na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie.

Daniel Załuski (rocznik 1970) architekt, urbanista. W latach 1989-1994 studia na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. W latach 1996 - 1997 słuchacz Podyplomowego Studium Planowania Przestrzennego przy Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Doktorat w 2001 roku ("Przekształcanie terenów poprzemysłowych na funkcje śródmiejskie w miastach polskich"). W latach 1995-2002 asystent, od 2002 roku adiunkt na Wydziale Archiektury Politechniki Gdańskiej. Zagraniczne staże naukowe (1998-2005): Odense (Dania), Karlskrona (Szwecja), Jyvaskyla (Finlandia), Berlin (Niemcy), Oslo (Norwegia), Frankfurt/Oder (Niemcy), Covilha (Portugalia). Autor kilkudziesieciu polskich i zagranicznych opracowań naukowych i publicystycznych. Udział w 3 projektach unijnych (Waterfront Urban Development, BALTSURD i REGENTIF). Sekretarz naukowy międzynarodowej konferencji wdrożeniowej "Dworce kolejowe w strukturze miasta - nowe szanse", Tczew 30-31.01.2006". Redaktor tomu VIII "Dworce kolejowe w strukturze miasta.", Biblioteka Urbanisty, Urbanista, Warszawa 2006; publikacja pokonferencyjna. Członek Stowarzyszenia Forum Rewitalizacji. W latach 1998-2001 współwłaściciel firmy urbanistyczno- architektonicznej "Pracownia DW", od 2001 roku właściciel firmy urbanistyczno- architektonicznej "Studio DZ". Główny projektant lub współautor kilkuset miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w woj. słupskim, gdańskim, pomorskim i zachodniopomorskim. Główny projektant kilku tysięcy projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w woj. pomorskim i zachodniopomorskim. Autor licznych ekspertyz, opinii, wytycznych przetargowych i innych urbanistycznych opracowań pozaustawowych w zakresie prawa budowlanego i planistycznego.

Nagrody i wyróżnienia

nagroda główna 7500 złotych

trzy wyróżnienia po 1500 złotych.

nagroda specjalna dla autora/autorów projektu, który uzyska najwięcej głosów w plebiscycie internautuów odbywającym się w terminie pomiędzy datą oddania projektów a ogłoszeniem wyników (dokładny termin zostanie podany później) na stronie konkursu www.architektura-murator.pl/studenci

Wszystkie nagrodzone prace opublikowane zostaną na łamach "Architektury-murator".

Organizator zastrzega sobie możliwość innego podziału puli nagród niż podany wyżej.

Informacje

W sprawach organizacyjnych związanych z konkursem należy kontaktować się z Katarzyną Tomasiewicz, redakcja "Architektury-murator"

ul. Kamionkowska 45

03-812 Warszawa

tel.: (0 22) 590 50 26

fax: 590 52 89

e-mail: konkurs_studencki@murator.com.pl

Karta zgłoszeniowa > > >

Zasady szyfrowania prac

W każdym opakowaniu może znajdować się tylko jedna nie podpisana praca konkursowa.

Projekt należy opakować tak, aby plansze i makieta były ze sobą połączone i stanowiły jedną całość.

Zapieczętowaną kopertę zawierającą wykaz danych projektanta lub projektantów (w przypadku zespołu) z podaniem imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, telefonu lub e-maila, nazwy uczelni, której jest/są studentem/studentami, roku studiów oraz procentowy udział członków zespołu w nagrodzie podpisany przez wszystkich członków zespołu - w przypadku wysyłania pracy pocztą kurierską należy nakleić na opakowanie projektu w taki sposób, aby nie odkleiła się w czasie dostarczania przesyłki przez kuriera. W przypadku osobistego oddawania pracy kopertę należy oddać sekretarzowi konkursu przyjmującemu pracę. Prosimy nie umieszczać koperty wewnątrz opakowania!

Płytę CD z elektroniczną wersją obu plansz oraz fotografią makiety, tak jak kopertę z wykazem danych, należy nakleić na opakowanie projektu w taki sposób, aby nie odkleiła się w czasie dostarczania przesyłki przez kuriera, a w przypadku osobistego oddawania pracy należy oddać ją sekretarzowi konkursu przyjmującemu pracę. Prosimy nie umieszczać płyty CD wewnątrz opakowania!

Plansze, płytę CD, model oraz kopertę z danymi projektanta/projektantów, oraz samo opakowanie pracy należy oznaczyć dowolnie wybraną sześciocyfrową liczbą rozpoznawczą wysokości 1 cm i nie dłuższą niż 5 cm. Liczbę rozpoznawczą należy wpisać kontrastowym kolorem w prawym, górnym rogu plansz, modelu, obwoluty CD, zapieczętowanej koperty zawierającej dane projektanta/projektantów (oznaczonej dodatkowo literą "A") oraz na karcie pokwitowania przyjęcia pracy, która znajduje się na stronie konkursowej www.architektura-murator.com.pl/studenci

Karta pokwitowania przyjęcia pracy (którą należy wydrukować w dwóch egzemplarzach ze strony internetowej konkursu www.architektura-murator.pl/studenci) oznaczona sześciocyfrową wybraną liczbą rozpoznawczą przez składającego prace, a przez sekretarza organizacyjnego konkursu numerem konkursowym pracy oraz datą i godziną przyjęcia pracy (kopia karty dołączona zostanie do pracy), wypełniona w dwóch egzemplarzach, jest jedynym dokumentem uprawniającym zespół autorski do odbioru nagród.

Tylko te osoby, które zadeklarują na karcie chęć odbioru pracy z wystawy pokonkursowej i zgłoszą się po projekt w ustalonym terminie (jak w pkt. 7 Prawa autorskie) będą mogły odebrać swoje projekty konkursowe na podstawie tejże karty.

W przypadku przesłania pracy pocztą kurierską, karta pokwitowania przyjęcia pracy wraz z nie zaklejoną kopertą ze znaczkiem jak na list priorytetowy, zaadresowaną adresem zwrotnym, powinna być umieszczona na opakowaniu w sposób uniemożliwiający odklejenie podczas transportu. Prosimy nie umieszczać koperty wewnątrz opakowania!

Karta potwierdzenia przyjęcia pracy > > >

Główny sponsor konkursu

Nagroda Głównego sponsora

Główny sponsor IX edycji Konkursu Studenckiego firma VELUX ufunduje
nagrodę specjalną dla uczestnika, który w swoim projekcie w sposób twórczy
wykorzysta produkty firmy. Główny sponsor dostarczy wszystkim zainteresowanym materiały dotyczące produktów
wraz z detalami pokazującymi montaż okien w połaci dachowej
Dokładnych informacji udzieli
Monika Kupska - Kupis
Architekt - VELUX Polska
Tel: 22 3377070
e-mail: m.kupska-kupis@VELUX.com

Więcej informacji, warunki konkursu > > >
http://www.architektura-murator.com.pl/