Strona główna Portalu >>> newsy >>> PROJEKT
Projekt konkursowy biura IMB Asymetria "Kraków - Powiśle"
Kraków - rejon ulicy Powiśle

Całkiem niedawno informowaliśmy o rozstrzygnięciu konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej obiektu obsługi ruchu turystycznego w rejonie ulicy Powiśle w Krakowie. Pierwsze miejsce w konkursie przypadło znanemu krakowskiemu zespołowi - IMB Asymetria. W dniu dzisiejszym prezentujemy nagrodzony projekt wraz z jego opisem i zdjęciami makiety tej ciekawej koncepcji.

Uzasadnienie Jury: Praca w sposób bardzo konsekwentny podporządkowuje rozwiązania przestrzenne urbanistyczne i architektoniczne w otoczeniu o wyjątkowej randze. Poszukiwania architektoniczne cechuje lapidarność, spójność estetyczna, przy atrakcyjności kompozycji układu. Przy pomocy oszczędnych środków osiągnięto bardzo korzystny efekt zewnętrznego odbioru całego rozwiązania. Na uwagę zasługuje dobry warsztat architektoniczny.

 
autor: [KK]
|
07-04-06
|
źródło: własne, IMB Asymteria, SARP Kraków

Zestawienie plansz konkursowych

Autorzy:
Witold Gilewicz, Marek Borkowski, Andrzej Lipski, Wiesław Michałek, Agnieszka Bielaska, Olga Gilewicz, Maciej Krasodomski, Tomasz Chruściel, Magdalena Kocot

Współpraca:
Piotr Balik, Karolina Rosińska-Stochaj

Układ komunikacyjny:
Andrzej Garpiel

Konstrukcja i infrastruktura:
Niras - Marek Dyduch wraz z zespołem projektowym

Kosztorys:
Janusz Pieczarkowski

Poniżej konkursowe plansze oraz wizualizacje wraz z opisem autorskim:

Idea projektu
"Przejście" i stopniowanie emocji (entazis) to główne przesłanie ideowe, które staraliśmy się zmaterializować w projekcie.
Delikatne wyniesienie pomostu jaki łączy przystań autobusową "A" z ośrodkiem obsługi ruchu turystycznego "i" sprzyja każdorazowemu odkrywaniu nowej perspektywy w drodze na Wawel.

Założenia urbanistyczne
Przewidywane etapowanie inwestycji w ujęciu urbanistycznym realizuje się w dwóch etapach:
Koncepcja urbanistyczna w obszarze I etapu:
Podstawową oś kompozycyjną założenia urbanistycznego dla tego rejonu stanowi przejście i połączenie dwóch ważnych elementów funkcjonalnych, do których należy przystań autobusowa i obiekt obsługi ruchu turystycznego.
Myśl tę zrealizowano poprzez alegoryczne połączenie pomostem - groblą - tych dwóch miejsc.
Najwyższy punkt kulminacji - entaza, pokrywa się z wejściem w strefę funkcjonalną obiektów przewidywanych w dalszej części projektu, na terenie Placu na Groblach.
W tym właśnie miejscu przewiduje się połączenie głównego hallu centrum kulturalno - handlowego zlokalizowanego pod ziemią z pomostem jaki łączy "bramę na Wawel".
Bulwar Czerwieński w pasie linii brzegowej Wisły potraktowano jako zieloną plażę z minimalna ingerencją w istniejący układ komunikacyjny.
W osi Placu na Groblach przewidziano pływające pomosty drewniane stanowiące stylistyczną rekonstrukcję przystani flisackiej zlokalizowanej w pobliżu tego miejsca w przeszłości.
Koncepcja urbanistyczna w obszarze II etapu:
W drugim etapie przewidziano zagospodarowanie i podłączenie do głównej osi kompozycyjnej wejścia na Wawel - Placu na Groblach, Placu Kossaka i placu w rejonie kościoła Św. Idziego.
Plac na Groblach - sugeruje się wykorzystanie tego miejsca pod lokalizację programu kulturalnego, hotelowo - recepcyjnego i komercyjnego, który byłby związany z obsługą turystów.
Aby nie naruszać istniejącej struktury miejsca cały ten program lokuje się pod ziemią (rozwiązanie parkingów podziemnych w systemie zwartym).
Plac Kossaka - rozwiązano w części jako barwny klomb tworzący "kwiatowy dywan", który jest parabolą obrazu malarskiego. Przykrywa on strategiczny parking podziemny, który stanowi odciążenie komunikacyjne z obszaru pierwszego etapu inwestycji.
Plac Św. Idziego - potraktowano jako ważną bramę trasy wawelskiej. Włączono w obszar opracowania również przedpole placu od strony ulicy Stradom.

Funkcja
Projektowany budynek Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego w całości zlokalizowano poniżej korony Wałów Wiślanych. Składa się z trzech podstawowych stref funkcjonalnych związanych z charakterem usług i czasem dostępności:
- toalety i przechowalnia bagażu
- sala wielofunkcyjna oraz strefa reprezentacyjna i informacyjna (wraz z pokojami przewodników)
- stoiska handlowe, kawiarnia
Środkową część Centrum Obsługi Ruchu turystycznego zajmuje sala recepcyjna, której przestrzeń czynna została podwyższona do wysokości ok. 5 m w świetle. W projekcie przewidziano modyfikacje funkcjonalne tej części obiektu tak aby umożliwić organizacje widowisk kierunkowych odczyt, film itp.) i bezkierunkowych (wystawy wernisaże bankiety konferencje)- porównaj schemat na planszy.
Szczelinowe doświetlenie tej części przestrzeni umożliwia wgląd w kierunku Wzgórza Wawelskiego (doznanie ważne od wnętrza) oraz stanowi wyświetlenie ściany tłowej sali konferencyjnej (porównaj przekroje).
Na zapleczu sali zaprojektowano wysuwany ekran umożliwiający projekcję obrazów wielkoformatowych na tle Murów Wawelskich.

Rozwiązania architektoniczne
Ponieważ założeniem ideowym projektowanego zespołu było jego całkowite ukrycie w skarpie Wzgórza Wawelskiego, problemy architektoniczne dotyczą przede wszystkim "szczelinowej fasady" od strony głównego wejścia. Stanowi ona szklaną przegrodę oddzielającą zielony dach od płaszczyzny podłoża.
Powierzchnia piątej elewacji została potraktowana jako zielony dach.
Elementy małej architektury (parasole, ławki itp.) w okresie turystycznym mogą być rozmieszczone na całej szerokości przedpola.

Komunikacja
Przystań autobusowa w całości (15 stanowisk) została zlokalizowana w pobliżu Placu Kossaka. Stanowiska autobusowe zaprojektowano jako czołowe i przelotowe wyodrębniając peron dla pasażerów. W ten sposób uwolniono pozostałą część "pomostu" od komunikacji kołowej.
Zmieniono charakter ulicy Powiśle, na odcinku od ulicy Stradom do Placu Kossaka - ten odcinek w całości przewidziany jest jako ciąg pieszo jezdny.
Parkingi strategiczne dla tego rejonu przewidziano pod Placem na Groblach i pod Placem Kossaka.

Materiały
Ważnym elementem stylistycznym dla architektury i urbanistyki tego miejsca jest rodzaj nawierzchni jaka jest przewidywana dla pomostu łączącego przystań autobusową z Centrum Informacji.
Jako podstawowe tworzywo zaproponowano płyty z czerwonego granitu o różnym stopniu wykończenia powierzchni (palona, szlifowana, promieniowana i piaskowana).
Projektowany gradient natężenia pasów poprzecznych ma służyć i podkreślać efekty złudzeń perspektywicznych (entazis).
Podobny materiał lecz o innej fakturze i rozdrobnieniu przewiduje się w całym przebiegu ulicy Powiśle.

Konstrukcja
Obiekt Centrum Obsługi ruchu Turystycznego wykonany jest w technologii lanego betonu.
W całości przewidziany jest jako mur oporowy zabezpieczający wzgórze przed osuwaniem. Ze względu na szczególne warunki lokalizacji zabezpieczeniu podlegają fundamenty budynku w całości przewidywane jako wanna.
Konstrukcja stropu wymaga szczególnej ochrony ze względu na obciążenia wynikające z zastosowania zielonego dachu.
W centralnej części budynku gdzie znajduje się wielofunkcyjna sala widowiskowa, głębokość posadowienia znajduje się na poziomie -5 m od korony wału wiślanego.
Nad tą częścią budynku znajduje się strop o konstrukcji kasetonowej. W ten sposób starano się symbolicznie nawiązać do Sali poselskiej na Wawelu.
Zewnętrzne skarpy wału wiślanego pozostawiono w niezmienionej formie.

Oświetlenie
Ważnym elementem mającym wpływ na ekspresję miejsca jest iluminacja promenady Bulwaru Czerwieńskiego.
Generalnym założeniem projektowanego systemu iluminacji jest przede wszystkim wyświetlenie płaszczyzny "pomostu".
W tym celu główne źródła światła umieszczono w płaszczyźnie zakrzywienia tak aby podkreślić ekspresję projektowanej formy. Pionowe punkty światła rozproszonego zlokalizowano wzdłuż ciągu pieszo jezdnego ulicy Powiśle.

Etapowanie
Zakłada się częściowe lub całkowite wyeliminowanie stacji autobusowych w rejonie pierwszego etapu w przyszłości. Pierwszym elementem programu jest budowa Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego w miejscu przewidzianym projektem.
Ważną fazą dalszych etapów realizacji będzie uwzględnienie programu jaki przewidziano dla placu na Groblach.

Fotografie makiety (foto: W-A.pl):

Artykuł dzięki uprzejmości biura IMB Asymteria z Krakowa

Wszelkie prawa zastrzeżone W-A.pl
www.w-a.pl.pl
oraz IMB Asymteria
www.imb.pl

Publikacja bez zgody autora zabroniona