Strona główna Portalu >>> newsy >>> CO TO JEST ARCHITEKTURA
Didier Fiuza Faustino w centrum manggha - CORPUS DELICTI

"Moja twórczość skoncentrowana jest na pojęciach dwuznaczności, delikatności i wątpliwości. Nie jest moim celem realizacja architektury niepodzielnej i dominującej; przeciwnie, interesuje mnie architektura niepewna i wątpiąca, otwarta na interakcje z tymi, którzy jej używają".

 
autor: Adam Budak
|
03-11-05
|
źródło: własne

cykl wykładów CO TO JEST ARCHITEKTURA
patronat medialny Portal W-A.pl

Didier Fiuza Faustino

CORPUS DELICTI

Piatek, 2 grudnia, 2005, godz. 18.00

Manggha Centrum Sztuki i Techniki Japonskiej w Krakowie www.manggha.krakow.pl

www.whatisarchitecture.w-a.pl

Didier Fiuza Faustino urodził się we Francji w rodzinie portugalskiej. Ukończył paryską szkołę architektury Villemin. Pracuje w Lizbonie i w Paryżu, gdzie rozwija dzialalność na pograniczu architektury, sztuk wizualnych i edytorstwa. W 2001 roku, wraz z Pascalem Mazoyerem założył Bureau des Mesarchitectures, które wkrótce zostało nagrodzone w konkursie "Albuns de la jeune Architecture" oraz zyskało międzynarodowy rozgłos dzięki realizacji Auditorio Movel para na Expo 02 w Szwajcarii. Faustino jest też laureatem nagrody "Arte Publica Tabaqueira / MC 2001" za "Stair Way to Heaven - Espaco Publico para Uso Individual". Inne ważne realizacje Faustino to "Love Me Tender", "Body in Transit" oraz projekt domu dla francuskiego artysty Fabrice Hybert'a.

"Love Me Tender", instalacja zaprezentowana na festiwalu Archilab 2001 w Orleanie oraz w galerii "Artists Space" w Nowym Jorku, porusza temat erotyzacji przestrzeni. W dobie zaawansowanej dygitalizacji, Faustino kieruje swoją uwagę w stronę ciała i jego fizyczności w kontekscie tematyki związanej ze środowiskiem domowym i mieszkalnym. Ta instalacja to propozycja architektury, opartej na polityce przestrzeni, cielesności, pożądania i dysfunkcji. Inny project Faustino, "Salaryman's Dream", przygotowany dla CCA Kitakyushu w Japonii, to przykład terytorialnego pasożyta, zbudowanego z banalnych i standartowych elementów współczesnych konstrukcji, który kontroluje nasze postrzeganie czasoprzestrzeni.

Podstawą architektury według Faustino jest doświadczenie ciała, jego fizycznych, politycznych i topomorficznych ograniczeń. Jego koncepcja architektury kwestionuje percepcje, opartą na wizualnej i fizycznej niestabilności, która postrzega architekturę jako aktywną membranę pomiędzy naszym ciałem i jej inskrypcją w czasoprzestrzeni. Architektura jest narzędziem, które pozwala na intensyfikacje zmysłów oraz wyostrza doświadczenie rzeczywistości.

Wykład zrealizowany dzięki uprzejmości Ambasady Francuskiej w Warszawie. Szczególne podziękowania dla Pani Catherine Blondeau.

Serdecznie zapraszamy!