Strona główna Portalu >>> newsy >>> WHATISARCHITECTURE
Colin Fournier w centrum Manggha!

>> Colin Fournier
Biomorphism and Beyond

poniedziałek, 16.02.2004, godz. 18.00

Miejsce:
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. M. Konopnickiej 26; Kraków
tel.: (+48-12) 267 27 03, 267 37 53

W Portalu www.w-a.pl / www.wydzial-architektury.com można nabyć książkę CO TO JEST ARCHITEKTURA kliknij tutaj >

 
by Kazek K
|
27-01-04
|
skomentuj artykuł
|
wyślij artykuł
|
wydrukuj artykuł
 

W oparciu o projekt Domu Sztuki w Grazu (Kunsthaus Graz), Colin Fournier rozważy pytanie CO TO JEST ARCHITEKTURA? analizując najistotniejsze aspekty obecnej popularności projektów biomorficznych. Według Fourniera, zjawisko to należy interpretować jako wczesny symptom ważnej paradygmatycznej zmiany w rozwoju architektury w kierunku systemów naturalnych, zmiany, która w przyszłości będzie w stanie wyprowadzić nas poza początkowe formalne ograniczenia biomorfizmu i, tym samym, pozwoli na sformułowanie radykalnie nowych definicji architektury.

W tym momencie, projekt biomorficzny (zwany tez zoomorficznym, organicznym lub po prostu blobby) jest najbardziej mocnym trendem architektonicznym. Świadczy o tym nieustannie wzrastająca liczba wydawnictw i wystaw poświęconych temu zjawisku, a także ukończone niedawno realizacje, które, aczkolwiek w różnym stopniu, można zaliczyć do tego nurtu. Najważniejsze z nich to dom handlowy Selfridges w Birmingham, autorstwa Future Systems oraz Dom Sztuki w Grazu (Kunsthaus Graz), zaprojektowany przez Petera Cooka i Colina Fournier.

Jak istotna jest ta tendencja, jak bardzo radykalna? Co, tak naprawdę, oznacza pojecie "biomorficzny"? Celem tego wykładu jest dowiedzenie, iż, jeżeli rzeczywiście biomorfizm jest sposobem na zbliżenie architektury do form natury, to znajduje się on wciąż w fazie początkowej i czeka go jeszcze długa droga rozwoju; oraz, jeżeli pragnienie upodobnienia z formami natury jest symptomatyczne dla głębszego pragnienia przejęcia przez wewnętrzne ludzkie artefakty architektury wyrafinowania i odpowiedzialności za człowieka, to w takim przypadku, konieczne jest wyjście poza formalne analogie i konkurowanie z fundamentalnymi procesami natury.

Innymi słowy, konieczne będzie wyjście poza biomorfizm; i możliwe jest, iż ta potrzeba, jeżeli tylko się powiedzie, zainicjuje bardzo istotną paradygmatyczną zmianę w architekturze XXI wieku, najbardziej radykalny i ważny zwrot od czasów modernizmu, który z pewnością dostarczy cały zestaw odpowiedzi na podstawowe pytanie CO TO JEST ARCHITEKTURA?

Colin Fournier (ur. 1944, Londyn). Studiował w Paryżu i Londynie. Ukończył londyńską Architectural Association (dyplom w dziedzinie architektury i planowania miejskiego). Obecnie Colin Fournier jest profesorem architektury i urbanistyki w Bartlett School of Architecture (University College London) oraz dyrektorem kursu w dziedzinie projektowania urbanistycznego. W latach 60-tych współpracował z Buckminsterem Fullerem oraz był członkiem grupy Archigram Architects. W latach 70-tych i wczesnych latach 80-tych był dyrektorem planu firmy Ralph M Parsons w Pasadenie (Kalifornia), opracowując wiele projektów nowych miast, a szczególnie master plan miasta Yanbu (zachodnie wybrzeże Arabii Saudyjskiej) zamieszkałego przez 200 tys. mieszkańców, z rocznym budżetem konstrukcyjnym przekraczającym 2 biliony dolarów. Był partnerem Bernarda Tschumi podczas realizacji Parc de la Villette w Paryżu, jednego z "Wielkich Projektów" zainicjowanych przez Prezydenta Mitteranda i Ministra Kultury, Jacka Langa. W roku 2000, wraz z Peterem Cookiem, Fournier wygrał międzynarodowy konkurs na Dom Sztuki (Kunsthaus) w austriackiej miejscowości, Graz i jest członkiem założycielem firmy architektonicznej "Spacelab Cook-Fournier GmbH", założonej w Grazu w celu realizacji tego projektu.


tekst i zdjęcie www.whatisarchitecture.w-a.pl

 
Peter Pakesch i projekcja filmu "Kunsthaus Graz. A Friendly Alien"

>> Peter Pakesch
- Spatial Perception. Complexities and Contradictions of the Museum Architecture
Projekcja filmu "Kunsthaus Graz. A Friendly Alien",
reżyseria Jessica Hausner i Antonin Svoboda, 2003



wtorek, 17.02.2004, godz. 18.00

Miejsce:
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. M. Konopnickiej 26; Kraków
tel.: (+48-12) 267 27 03, 267 37 53

W Portalu www.w-a.pl / www.wydzial-architektury.com można nabyć książkę CO TO JEST ARCHITEKTURA kliknij tutaj >

 
by Kazek K
|
24-01-04
|
skomentuj artykuł
|
wyślij artykuł
|
wydrukuj artykuł
 

     Konstruowanie Domu Sztuki w Grazu
- dokument filmowy, OVD-video, wersja językowa: niemiecko-angielska
W swoim ekspresyjnym filmie na temat historii budowy Domu Sztuki w Grazu, wiedeńscy reżyserzy, Jessica Hausner i Antonin Swoboda (coop99), podążają zgodnie z rytmem rozwoju tej niezwykłej formy architektonicznej. W towarzyszących ujęciom filmowym wypowiedziach różni uczestnicy budowy z obszaru polityki, architektury, muzeologii oraz wydziału kuratorskiego dzielą się opiniami na temat tego śmiałego projektu, który tak odważnie zrywa z rygorem klasycznego muzealnego białego pudelka. Londyńscy architekci, Peter Cook i Colin Fournier współpracując z firma Architektur Consult stworzyli rzadko spotykaną syntezę nowoczesnego języka formalnego i historycznej atmosfery austriackiego miasta Graz.

Peter Pakesch jest od 2003 roku Dyrektorem Artystycznym jednego z największych kompleksów muzealnych w Austrii, Landesmuseum Joanneum w Grazu, którego częścią jest nowo otwarty Kunsthaus Graz. Studiował architekturę na Uniwersytecie Technicznym w Grazu (1973-1979). W latach 1976-1979 prowadził działalność artystyczną i kuratorska oraz był szefem oddziału sztuk pięknych Forum Stadtpark w Grazu, organizując wystawy i wydarzenia artystyczne w ramach festiwalu sztuk, steirischer herbst. Prowadzi prywatne galerie w Wiedniu - Ballgasse 6 (1981-1993), a także Ungargasse 27 (od 1986). W 1985 roku założył Stowarzyszenie Artystyczne "Kunstverein" i był jego szefem w latach 1986-1988. W latach 1996-2003 był dyrektorem Kunsthalle w Bazylei. Peter Pakesch jest członkiem rady kuratorskiej Akademii Schloß Solitude w Sztutgarcie oraz członkiem rady naukowej Uniwersytetu Technicznego w Grazu.

W swoim wykładzie - director's cut - Peter Pakesch zanalizuje zjawisko niezwykłego osiągnięcia architektonicznego - Domu Sztuki w Grazu (Kunsthaus Graz) - w kontekście zależności miedzy architektoniczna idea i funkcja architektury, ktora, ze swoimi przestrzeniami wystawowymi, zrywa z konwencja białego pudelka, zmierzając w kierunku nowych modeli prezentacji. Przestrzeń wystawowa jako integralna cześć procesu realizacji wystawy, a także istotny element artystycznej produkcji oraz przestrzeni wystawowa jako wyzwanie dla artystycznej kreacji (dzieło site-specific), dla praktyki kuratorskiej (związek miedzy programem i dominująca tożsamością dostępnej przestrzeni), dla instytucjonalnego funkcjonowania (architektura jako ważny składnik tożsamości instytucji) oraz dla sztuki wystawiania (architektura wystawy i aranżacja przestrzeni) - ta problematyka znajdzie się w centrum wykładu Petera Pakescha. Nowe definicje przestrzeni zostaną zademonstrowane na podstawie analizy trzech projektów wystawowych Kunsthaus Graz: wystawy inauguracyjnej, "Wyobraznia. Percepcja w sztuce" oraz wystaw kolejnych, niemieckiej fotografiki przestrzeni i architektury, Very Lutter, "Inside In"oraz amerykańskiego minimalisty, Sol LeWitt, "Wall", którego rzeźbiarskie prace są zawsze radykalna konfrontacja z zastana przestrzenia galerii i muzeum.

Adam Budak, kurator cyklu.




tekst i zdjęcia www.whatisarchitecture.w-a.pl