|
Colin
Fournier w centrum Manggha! |
|
>> Colin Fournier
Biomorphism and Beyond
poniedziałek, 16.02.2004,
godz. 18.00
Miejsce:
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. M. Konopnickiej 26; Kraków
tel.: (+48-12) 267 27 03, 267 37 53
W Portalu www.w-a.pl
/ www.wydzial-architektury.com można nabyć książkę CO
TO JEST ARCHITEKTURA kliknij tutaj >
|
|
|
by Kazek K
|
|
|
27-01-04
|
| |
skomentuj
artykuł
|
| |
wyślij artykuł
|
| |
wydrukuj artykuł
|
|
|
W oparciu o projekt Domu
Sztuki w Grazu (Kunsthaus Graz), Colin Fournier rozważy
pytanie CO TO JEST ARCHITEKTURA? analizując najistotniejsze
aspekty obecnej popularności projektów biomorficznych.
Według Fourniera, zjawisko to należy interpretować jako
wczesny symptom ważnej paradygmatycznej zmiany w rozwoju
architektury w kierunku systemów naturalnych, zmiany,
która w przyszłości będzie w stanie wyprowadzić nas poza
początkowe formalne ograniczenia biomorfizmu i, tym samym,
pozwoli na sformułowanie radykalnie nowych definicji architektury.
W tym momencie, projekt
biomorficzny (zwany tez zoomorficznym, organicznym lub
po prostu blobby) jest najbardziej mocnym trendem architektonicznym.
Świadczy o tym nieustannie wzrastająca liczba wydawnictw
i wystaw poświęconych temu zjawisku, a także ukończone
niedawno realizacje, które, aczkolwiek w różnym stopniu,
można zaliczyć do tego nurtu. Najważniejsze z nich to
dom handlowy Selfridges w Birmingham, autorstwa Future
Systems oraz Dom Sztuki w Grazu (Kunsthaus Graz), zaprojektowany
przez Petera Cooka i Colina Fournier.
Jak istotna jest ta tendencja,
jak bardzo radykalna? Co, tak naprawdę, oznacza pojecie
"biomorficzny"? Celem tego wykładu jest dowiedzenie,
iż, jeżeli rzeczywiście biomorfizm jest sposobem na zbliżenie
architektury do form natury, to znajduje się on wciąż
w fazie początkowej i czeka go jeszcze długa droga rozwoju;
oraz, jeżeli pragnienie upodobnienia z formami natury
jest symptomatyczne dla głębszego pragnienia przejęcia
przez wewnętrzne ludzkie artefakty architektury wyrafinowania
i odpowiedzialności za człowieka, to w takim przypadku,
konieczne jest wyjście poza formalne analogie i konkurowanie
z fundamentalnymi procesami natury.
Innymi słowy, konieczne
będzie wyjście poza biomorfizm; i możliwe jest, iż ta
potrzeba, jeżeli tylko się powiedzie, zainicjuje bardzo
istotną paradygmatyczną zmianę w architekturze XXI wieku,
najbardziej radykalny i ważny zwrot od czasów modernizmu,
który z pewnością dostarczy cały zestaw odpowiedzi na
podstawowe pytanie CO TO JEST ARCHITEKTURA?
Colin Fournier
(ur. 1944, Londyn). Studiował w Paryżu i Londynie. Ukończył
londyńską Architectural Association (dyplom w dziedzinie
architektury i planowania miejskiego). Obecnie Colin Fournier
jest profesorem architektury i urbanistyki w Bartlett
School of Architecture (University College London) oraz
dyrektorem kursu w dziedzinie projektowania urbanistycznego.
W latach 60-tych współpracował z Buckminsterem Fullerem
oraz był członkiem grupy Archigram Architects. W latach
70-tych i wczesnych latach 80-tych był dyrektorem planu
firmy Ralph M Parsons w Pasadenie (Kalifornia), opracowując
wiele projektów nowych miast, a szczególnie master plan
miasta Yanbu (zachodnie wybrzeże Arabii Saudyjskiej) zamieszkałego
przez 200 tys. mieszkańców, z rocznym budżetem konstrukcyjnym
przekraczającym 2 biliony dolarów. Był partnerem Bernarda
Tschumi podczas realizacji Parc de la Villette w Paryżu,
jednego z "Wielkich Projektów" zainicjowanych
przez Prezydenta Mitteranda i Ministra Kultury, Jacka
Langa. W roku 2000, wraz z Peterem Cookiem, Fournier wygrał
międzynarodowy konkurs na Dom Sztuki (Kunsthaus) w austriackiej
miejscowości, Graz i jest członkiem założycielem firmy
architektonicznej "Spacelab Cook-Fournier GmbH",
założonej w Grazu w celu realizacji tego projektu.
tekst i
zdjęcie www.whatisarchitecture.w-a.pl
|
|
|
Peter
Pakesch i projekcja filmu "Kunsthaus Graz. A Friendly
Alien" |
|
>> Peter Pakesch
- Spatial Perception. Complexities and Contradictions
of the Museum Architecture
Projekcja filmu "Kunsthaus Graz. A Friendly Alien",
reżyseria Jessica Hausner i Antonin Svoboda, 2003

wtorek, 17.02.2004,
godz. 18.00
Miejsce:
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. M. Konopnickiej 26; Kraków
tel.: (+48-12) 267 27 03, 267 37 53
W Portalu www.w-a.pl
/ www.wydzial-architektury.com można nabyć książkę CO
TO JEST ARCHITEKTURA kliknij tutaj >
|
|
|
by Kazek K
|
|
|
24-01-04
|
| |
skomentuj
artykuł
|
| |
wyślij artykuł
|
| |
wydrukuj artykuł
|
|
|

Konstruowanie
Domu Sztuki w Grazu
- dokument filmowy, OVD-video, wersja językowa: niemiecko-angielska
W swoim ekspresyjnym filmie na temat historii budowy Domu
Sztuki w Grazu, wiedeńscy reżyserzy, Jessica Hausner i
Antonin Swoboda (coop99), podążają zgodnie z rytmem rozwoju
tej niezwykłej formy architektonicznej. W towarzyszących
ujęciom filmowym wypowiedziach różni uczestnicy budowy
z obszaru polityki, architektury, muzeologii oraz wydziału
kuratorskiego dzielą się opiniami na temat tego śmiałego
projektu, który tak odważnie zrywa z rygorem klasycznego
muzealnego białego pudelka. Londyńscy architekci, Peter
Cook i Colin Fournier współpracując z firma Architektur
Consult stworzyli rzadko spotykaną syntezę nowoczesnego
języka formalnego i historycznej atmosfery austriackiego
miasta Graz.

Peter Pakesch jest od
2003 roku Dyrektorem Artystycznym jednego z największych
kompleksów muzealnych w Austrii, Landesmuseum Joanneum
w Grazu, którego częścią jest nowo otwarty Kunsthaus Graz.
Studiował architekturę na Uniwersytecie Technicznym w
Grazu (1973-1979). W latach 1976-1979 prowadził działalność
artystyczną i kuratorska oraz był szefem oddziału sztuk
pięknych Forum Stadtpark w Grazu, organizując wystawy
i wydarzenia artystyczne w ramach festiwalu sztuk, steirischer
herbst. Prowadzi prywatne galerie w Wiedniu - Ballgasse
6 (1981-1993), a także Ungargasse 27 (od 1986). W 1985
roku założył Stowarzyszenie Artystyczne "Kunstverein"
i był jego szefem w latach 1986-1988. W latach 1996-2003
był dyrektorem Kunsthalle w Bazylei. Peter Pakesch jest
członkiem rady kuratorskiej Akademii Schloß Solitude w
Sztutgarcie oraz członkiem rady naukowej Uniwersytetu
Technicznego w Grazu.

W swoim
wykładzie - director's cut - Peter Pakesch zanalizuje
zjawisko niezwykłego osiągnięcia architektonicznego -
Domu Sztuki w Grazu (Kunsthaus Graz) - w kontekście zależności
miedzy architektoniczna idea i funkcja architektury, ktora,
ze swoimi przestrzeniami wystawowymi, zrywa z konwencja
białego pudelka, zmierzając w kierunku nowych modeli prezentacji.
Przestrzeń wystawowa jako integralna cześć procesu realizacji
wystawy, a także istotny element artystycznej produkcji
oraz przestrzeni wystawowa jako wyzwanie dla artystycznej
kreacji (dzieło site-specific), dla praktyki kuratorskiej
(związek miedzy programem i dominująca tożsamością dostępnej
przestrzeni), dla instytucjonalnego funkcjonowania (architektura
jako ważny składnik tożsamości instytucji) oraz dla sztuki
wystawiania (architektura wystawy i aranżacja przestrzeni)
- ta problematyka znajdzie się w centrum wykładu Petera
Pakescha. Nowe definicje przestrzeni zostaną zademonstrowane
na podstawie analizy trzech projektów wystawowych Kunsthaus
Graz: wystawy inauguracyjnej, "Wyobraznia. Percepcja
w sztuce" oraz wystaw kolejnych, niemieckiej fotografiki
przestrzeni i architektury, Very Lutter, "Inside
In"oraz amerykańskiego minimalisty, Sol LeWitt, "Wall",
którego rzeźbiarskie prace są zawsze radykalna konfrontacja
z zastana przestrzenia galerii i muzeum.
Adam Budak,
kurator cyklu.

tekst i
zdjęcia www.whatisarchitecture.w-a.pl
|
|
|
|
|
|
|